L2 Bemannte Luftfahrzeuge
Der Fachbereich
Der Fachbereich L2 Bemannte Luftfahrzeuge beschäftigt sich mit der Entwicklung und der Produktion von bemannten Luftfahrzeugen.
Er besteht aus vier Fachausschüssen:
Veranstaltungsrückblick
Mini Symposium in cooperation between the
DGLR (Fachbereich L2 - Bemannte Luftfahrzeuge) and the Académie de l'air et de l'espace
Ultraefficient Aircraft Technologies - Key Building Blocks on the Way to Sustainable Flight
Donnerstag, 19. Mai 2022 - ECOMAT Bremen
Ultraefficient Aircraft technologies for low drag, low weight and low specific fuel consumption are more important than ever to master the challenge towards more sustainable flight. Significant efficiency improvements are mandatory to limit the fuel consumption for next generation aircraft, either to drastically reduce the CO2-impact from still fossile kerosene based propulsion or to mitigate the drawback from the significant affordability challenge of novel zero emission fuels (SAF or H2).
Besides this efficiency challenge also a the capability for more flexible flight trajectories is key, to mitigate non-CO2 impacts on global warming (such as contrails) and to drastically cut noise emissions
Nevertheless an full compliance in terms of certifiability, manageable manufacturing cost and full operational compatibility to the air transport system are crucial requirements to ensure economically viable future products.
On this mini symposium a group of experts from DLR, Airbus, Bauhaus Luftfahrt, Universities, ACARE and DGLR & AAE presented and discussed the challenges and latest technological initiatives and developments in short lectures and pitches. An extensive podium discussion with the lectures and the audience concluded the symposium.
DGLR-Artikel zum Mini-Symposium (German, PDF-file, 96KB)
Presentations
Setting the scene: The Zero Global Warming impact challenge for aviation
Mirko Hornung (Bauhaus Luftfahrt)
Up to the limits of physics: The -50% aircraft
Cord Rossow (DLR)
Integration of advanced propulsion and novel energy carriers
Jens Friedrichs (NFL / TU Braunschweig)
Ultraefficient Aircraft Technology
Daniel Reckzeh (Airbus)
Building the future disruptive wing (structures, integration, industrialization concepts)
Srinivas Vasista (DLR)
Advanced Aircraft Design competence in the academic landscape
Eike Stumpf (RWTH Aachen)
Digital & Integrated chains "up to certification"
Kristof Risse (DLR)
Summarizing the Master Challenge
Rolf Henke (ACARE)
Panel Discussion with Lecturers & Auditorium
(moderation: Rolf Henke)
Literatur und Links
- ACARE - "Fly the Green Deal - Europe‘s Vision for sustainable aviation"
(ACARE-News, 23. Juni 2022)
- DGLR und AAE - gemeinsames Positionspapier zu einer grüneren Luftfahrt in Zeiten der Coronakrise
(PDF-Dokument, 985 KB)
- Das virtuelle Flugzeug - Die Digitalisierung der Luftfahrt
(Aus "Luft und Raumfahrt" 3/2018 - PDF-Dokument zum Download, 552 KB)
- Der intelligente Tragflügel - Multifunktionale Klappen an der A350 XWB und der Weg zu zukünftigen Konzepten
(Aus "Luft und Raumfahrt" 1/2018 - PDF-Dokument zum Download, 204 KB)
- Das Flugzeug der Zukunft – Potenziale von aktuellen und neuen Konfigurationen
(Aus "Luft und Raumfahrt" 1/2017 - PDF-Dokument zum Download, 257 KB)
Archivierte Veranstaltungen
Donnerstag, 24. Oktober 2019, Bremen
DGLR- & AAE-Minisymposium:
Allroundtransporter A400M - Die technische Meisterleistung hinter den Schlagzeilen
Artikel zum Symposium "Die technische Meisterleistung hinter den Schlagzeilen"
(aus "Luft- und Raumfahrt" 01/2020 - PDF-Dokument zum Download, 733KB)
Kontakt
Dipl.-Ing. Daniel Reckzeh
Leitung
Airbus Operations GmbH
Airbus Research & Technology
Airbus Allee 1
28199 Bremen